Projectleiding sociaal kunstproject Smartlapjes

Jong en oud werden met elkaar in contact gebracht door Smartlapjes: zakdoekjes geborduurd door Amsterdamse oma’s. Dit sociale kunstproject was onderdeel van evenement Liefde in de Stad, van Paradiso.

Jaar: 2009 - 2010
Opdrachtgever: Reclamebureau Watson & Lewis, Paradiso
Categorieën: Creatief concept , Projectleiding

Projectleider sociaal kunstproject Smartlapjes

Jong en oud werden met elkaar in contact gebracht door Smartlapjes: zakdoekjes geborduurd door Amsterdamse oma’s. Dit sociale kunstproject was onderdeel van evenement Liefde in de Stad, van Paradiso.

Het project Smartlapjes had als doel om jong en oud met elkaar in contact te brengen en eenzaamheid tegen te gaan. We zochten en bezochten ‘borduurgrage’ oma’s o.a. in verzorgingshuizen, die in een interview meer over zichzelf en hun leven vertelden. De interviews en foto’s daarvan werden online gepubliceerd. Mensen bezochten de site, kozen een oma, gaven een tekst door en bestelden bij haar een lapje (zakdoekje) om te borduren. Op moederdag werden alle 100 oma’s uitgenodigd in Paradiso, waar mensen hun bestelde smartlapje persoonlijk bij ‘hun’ oma konden ophalen. Uiteraard onder begeleiding van een smartlappenkoor. Het project raakte een gevoelige snaar, want het leverde veel aandacht op van o.a. De Wereld Draait Door, AT5, het Parool, Volkskrant, LINDA en Trouw.

"Oma’s en bestellers ontmoeten elkaar op het evenement – dát is waar het uiteindelijk om gaat."

Hinke Hamer - Trouw

Smartlapjes werd geselecteerd door Paradiso voor ‘Liefde in de Stad’ (projecten die liefde in de stad bevorderen) en financieel mogelijk gemaakt door Stichting Doen. Het project kreeg veel media-aandacht, waaronder dit artikel in Trouw.